תהליך שיפור מתמיד באמצעות ניהול רזה LEAN MANAGEMENT

בסיסה של הפילוסופיה של ניהול רזה -LEAN  היא למקסם את הערך ללקוח תוך כדי צמצום  הבזבוז.

בזבוז מוגדר  כפעולה או הוצאה שהלקוח אינו מוכן לשלם עבורה

Lean הוא כלי אוניברסלי שיכול להשפיע על ביצועים של כל חברה, בכל תחום עיסוקה.

Lean זוהי פילוסופיה עסקית שלמה שקיימת כבר עשרות שנים,היסודות שלה בנויים על הסרת תהליכים שאינם מביאים ערך לתוצר הסופי.

 

שלושת היסודות  של  Lean:

  1. מתן ערך מנקודת המבט של הלקוחות.
  2. ביטול הבזבוז .
  3. שיפור מתמיד של התהליכים כדי לשרת טוב יותר את הלקוחות.

שלושת היסודות הללו של אסטרטגיית Lean יכולים להביא לתוצאות אפקטיביות בשיפור היעילות, הפרודוקטיביות וניהול הזמן.

באמצעות הליך מיפוי כל פעולה שלא מביאה  ערך למוצר או לשירות הסופי, ניתן להביא עסק ליעילות גבוהה לצד צמצום הבזבוז.

בזבוז יכול להיות:

  • עיבוד עודף -תהליכים מיותרים
  • תנועות מיותרות
  • המתנה
  • מוצר פגום
  • מלאי לא נדרש
  • ייצור עודף -שימוש יתר במשאבים

מקורות הניהול הרזה:

lean מגיעה במקור מחברת הרכב טויוטה, שם Lean הוטמעה כדי לתאר את המודל העסקי הייחודי שבו השתמשה   ענקית ייצור הרכב המצליחה

זו הסיבה ש Lean מכונה לעתים " Toyota Way " מכיוון שהיא נגזרת ממערכת הייצור של חברת טויוטה.

 

עקרונות ה Lean:

Pull -ייצור במשיכה ,כלומר הייצור מתבצע על פי דרישת הלקוח ולא על פי יכולות ייצור

Just in time-ייצור בדיוק בזמן, אופטימיזציה בשטף אספקה וייצור

מניעת בזבוז-ביטול כל הפעולות שלא מוסיפות ערך ללקוח/למוצר

שיפור מתמיד של תהליכים: הקטנת עלויות ,שיפור איכות, שיפור יכולות ייצור ושיתוף מידע

איכות מושלמת: שאיפה לאפס פגמים וטעויות  ,גילוי וטיפול בבעיות בשלב המקור

ספקים: בניית מערכת יחסים ארוכת טווח עם ספקים

עובדים: השקעה בהון האנושי -לשבץ את העובד הנכון במקום הנכון

 

 

מעגל חמשת השלבים בניהול רזה ליצירת תהליך שיפור מתמיד:

 

1.זיהוי ערך: השלב הראשון ביישום Lean הוא זיהוי ערך מנקודת המבט של הלקוח הסופי. כדי לעשות זאת, צריך להבין מה מניע מכירות? מה שעושה את החברה שלך כל כך טובה? איזה ערך מקבלים הצרכנים מהחברה שלך?

2.מיפוי זרימת  הערך: השלב השני כולל מיפוי של כל השלבים עבור כל מוצר או שירות בנפרד.

שלב זה כולל את כל הפעולות שהעסק שלך נוקט כדי לספק ללקוח שלך את הערך שזוהה  .

3.זרימה ברצף : לאחר מיפוי זרימת הערך   נבדוק אילו שיפורים ניתן לבצע? מיפוי  התהליכים  שאינם יוצרים ערך ואם אפשר מבטלים אותם. אם אתה לא יכול לבטל אותם נדרש לשפר אותם. הפוך את התהליך יצירת הערך להליך  ברצף צפוף כך שהמוצר יזרום בצורה חלקה ללקוח במספר הקטן ביותר של שלבים. לא ניתן  להעביר פגמים לאורך השרשרת.

4.צור משיכה: עם הצגת הזרימה, תן ללקוחות למשוך ערך מהפעילות הבאה במעלה הזרם כך שהעבודה תתבצע רק אם יש צורך בכך. שלב זה הוא המפתח בסילוק בזבוז – משאבים וזמן כאחד.

5.שיפור מתמיד: לאחר הרצה אחת של שלבים 1-4  חיוני שתחזור להתחלה לשלב אחד ולחזור על אותו תהליך, שוב ושוב.

לאחר שנוצרו זרימה ומשיכה, חוזרים על מעגל השיפור המתמיד  שוב ושוב, מתוך שאיפה להגיע  למצב שבו כל שלב בתהליך מספק ערך מקסימלי.

לאורך זמן, חידוד מתמשך זה של תהליכי הייצור יבטל צווארי בקבוק והפרעות, ויגדיל את מהירות הייצור מבלי לוותר על האיכות. ניהול המידע הופך לפשוט יותר ובעיות מטופלות  בקלות רבה יותר. יישום  התהליך יסיר כל בזבוזים לא רצויים  תוך מתן תחושת ערך לעובדים.

חשוב שכל עובד ירגיש בעל ערך ובעל השפעה כך ניתן להבטיח שהתהליך יעבוד מהיסוד.

ישנן דרכים שונות שבהן ניתן לעודד סוג זה של התנהגות במקום העבודה הרעיון הוא לייצר מערכת יציבה שבה כל מהלך  יוצר ערך. ניתן להשיג זאת רק באמצעות מאמץ ושיפור מתמשכים.

כיצד Lean יכול להועיל לעסק שלי?

אנו מזמינים גם אתכם לתכנן ולנהל תהליך של שיפור מתמיד באמצעות ניהול רזה עם צוות המומחים שלנו בשיטת ניו פריזמה 360°

 

ניתוח שרשרת האספקה באמצעות מודל SCOR

האתגר העיקרי של שרשרת אספקה בארגון הוא לספק מוצרים    בזמן הנכון,  באיכות הנכונה ובכמות הנכונה   כל זאת תוך שמירה על גמישות תפעולית. קיימות שיטות

איך אוכל לעזור לך?